Cookie banner, obavijest na web stranici koja traži privolu za pokretanje “kolačića” koji prikupljaju osobne podatke, u osnovi bi trebala biti jako jednostavna i nuditi jasne DA/NE opcije. Međutim, internet danas izgleda tako da iznimno velik broj tvrtki koristi fascinantne zavaravajuće tehnike kako bi nas natjerale da kliknemo opciju “prihvati” – i tako dobiju privolu za dijeljenje podataka sa stotinama trećih strana.
Udruga noyb poznatog aktivista za zaštitu privatnosti, Maxa Schremsa, čvrsto je odlučila stati na kraj takvim praksama. Kao dio projekta koji se bavi zavaravajućim dizajnom i obmanjujućim praksama, noyb planira skenirati, upozoriti i na kraju primijeniti GDPR na 10.000 web stranica u Europi.
Nakon što su poslali upozorenje i nacrt pritužbe vlasnicima 500-tinjak web stranica, 42% svih utvrđenih kršenja ispravljeno je unutar 30 dana.
Ovo su propusti koje su tvrtke ispravile
- 42% je dodalo opciju “odbij kolačiće”
- 68% je uklonilo unaprijed označene okvire za privolu
- 46% je ispravilo problem s različitim bojama za gumbove “prihvati” i “odbij”
- 22% je odustalo od tvrdnje da imaju “legitimni interes” praćenja posjetitelja bez privole
Najvećom preprekom za usklađivanje pokazala se opcija povlačenja privole – GDPR inzistira da povlačenje bude jednako jednostavno kao i davanje privole, što vrijedi i za kolačiće. Samo 18% tvrtki dodalo je opciju povlačenja privole na svoju web stranicu.
U tom procesu, tvrtke su popravile 1028 pojedinačnih kršenja na više od 516 web stranica. Među tvrtkama koje su potpuno prestale s korištenjem obmanjujućih praksi za dobivanje privole su globalni brandovi poput Mastercarda, Procter & Gamble, Forever21, Seat i Nikon.
422 pritužbe ipak poslane nadzornim tijelima
Ipak, 82% tvrtki nije prestalo s kršenjem GDPR-a, zbog čega je noyb u kolovozu poslao 422 pritužbe prema 10 nadležnih nadzornih tijela za zaštitu podataka. Nadzorna tijela sada su zadužena za nadzor nad pojedinačnim slučajevima i primjenu zakona.
Osim svega navedenog, noyb je analizirao i globalne igrače koji imaju vlastite, posebne cookie bannere, poput velikih platformi: Amazon, Twitter, Google, Facebook – svi navedeni su u potpunosti odbili popravljanje svojih bannera, zbog čega će noyb podnijeti još 36 pritužbi.
Max Schrems, predsjednik noyba, objasnio je kako do kraja godine očekuju prve odluke nadzornih tijela, kao i trend u kojem će se većina web stranica prebaciti na jednostavne i jasne “da” ili “ne” opcije.
Regula omogućava zakonito i transparentno dobivanje privole!
Sva navedena kršenja i probleme kod usklađivanja kolačića s GDPR-om i Zakonom o elektroničkim komunikacijama možete riješiti instalacijom Regule. Isprobajte je besplatno i javite nam se ako trebate pomoć u njenom postavljanju!